Briskeby Gods – en helt annerledes historie om en helt annerledes butikk.
Historien om Briskeby Gods er like fargerik som butikkene, og det hele startet med at de to gründerne Elisabeth Grindheim og Cecilie Vanem møttes for å ta en kaffe. Det skulle vise seg å bli starten på et lite eventyr. Her tar Cecilie oss med på en reise som strekker seg helt tilbake til 2010.
– Det startet litt som en tilfeldighet, Elisabeth og jeg hadde solgt hvert vårt selskap. Hun hadde ikke begynt med noe nytt og jeg var i karantene og kunne ikke jobbe i min gamle bransje. Alle som kjenner meg, vet at jeg ikke er så god til å sitte stille uten ha et eller annet prosjekt. Derfor gikk det ikke mange dagene før jeg ble rastløs, så da ringte jeg Elisabeth og sa: «Jeg kan ikke være hjemme, det går ikke. Vi må finne på noe sammen.» Det ikke alle vet om meg er at jeg er veldig lite glad i å shoppe, men siden jeg hadde hatt mye tid til overs så hadde jeg skaffet meg grei oversikt over butikkene som fantes. Jeg er mye bedre til å selge enn å kjøpe, det er mer min greie, forteller Cecilie over en kopp kaffe på en av de mange kaffebarene i nabolaget til Briskeby Gods på Frogner.

Det var altså den telefonen på høsten i 2010 som startet det hele, men hadde dere en plan allerede?
– Nei, overhodet ikke, ler Cecilie og lurer på om Briskeby Gods hadde vært annerledes hvis det hadde vokst ut fra detaljerte planer heller enn et å være et prosjekt som har vokst fram fra kreativitet og overskudd.
– Jeg følte at jeg hadde oversikt over tilbudet i Oslo, men manglet den butikken som jeg ville elsket. Derfor foreslo jeg for Elisabeth at vi like gjerne kunne lage den selv. Vi avtalte å møtes på Frogner, og i det vi gikk forbi Skovveien 13 var det en dame som hengte opp en plakat i vinduet på en frisørsalong. Lokaler til leie! Vi stakk hodet inn og lurte på når de skulle flytte ut, og sa at hvis det var ledig nå så tok vi det. Så etter bare noen uker var vi i gang. Det gikk jo litt kjapt i svingene og til å begynne med var det nesten like mye lek som alvor. Datteren min, Andrea, drev en liten «butikk» hjemme fra jenterommet og hadde både kassaapparat og et open-closed-skilt. Det tok vi med oss, og så var vi i gang.
Det høres ut som starten var preget av manglende impulskontroll og kjedsomhet.
– Ja, vi hadde ingenting klart, ikke navnet heller. Det tror jeg det var mannen til Elisabeth som kom med. Butikken lå på Briskeby og var et Gods, så da måtte det bli Briskeby Gods. Jeg synes det fortsatt kler oss godt, og jeg tror at selv om vi ikke hadde alle planene klare hadde vi nok egentlig en ganske tydelig visjon på hva vi ønsket å skape. Vi ville jo bare lage den butikken som vi selv ønsket oss. Businessplan hadde vi kanskje ikke, men vi visste hva vi skulle ha. Vi måtte ha en liten miks av litt antikviteter, porselen fra Wedgewood, krystall fra Waterford, servietter fra Caspari og så måtte vi ha et lite utvalg fra G&C. Butikken ble fylt til randen, og vi bare kjørte på. Vi tok inn alt vi likte.
Butikkene er fortsatt fylt til randen. Det er jo blitt et kjennetegn for butikkene at det bugner og er overflod. Dere har aldri vært gode til å tenke nøkternt?
– Haha, nei, måtehold er vi ikke så gode på. Det funket jo ganske bra, og det er fortsatt noe av det som skiller oss fra alle andre. Da vi holdt på i den første butikken kom plutselig Benedicte Ferner og fortalte at hun skulle legge ned, og at vi måtte ta over hennes lokaler på andre siden av gaten. Den butikken var jo litt legendarisk og da ble det hele plutselig mer alvorlig. Vi skjønte at det var nå vi måtte slutte å «leke butikk» og faktisk ta det som hadde vært et lite hobbyprosjekt mer seriøst, men uten å miste det som var kreativt og gøy. Vi følte også at hvis vi skulle ta det neste steget måtte vi ta inn klær, men hvor skulle vi begynne? Det var naturlig å tenke slik vi hadde gjort hele veien, hva likte vi selv? Max Mara var vårt førstevalg, men vi ble møtt med litt skepsis, sier Cecilie og tar en slurk av kaffen som allerede har rukket å bli lunken før hun fortsetter, like ustoppelig som i møtet med Max Mara.

– Leverandøren hadde ikke planer om en ny butikk med Max Mara i Oslo, men vi argumenterte for at vi hadde en annen strategi og var ikke i tvil om at vi ville lykkes. Vi fikk et møte, kastet oss rundt og brukte flyturen til å legge offensive planer. Både Elisabeth og jeg var enige om at vi skulle satse og ikke ta et nei for et nei, og vi kom inn med så mye positiv energi at vi klarte å virke overbevisende nok til at vi ble tatt på alvor. På vei hjem feiret vi med vin og var høye fordi vi hadde fått Max Mara. Etter hvert begynte det å gå opp for oss at innkjøpene våre var i overkant offensive for en butikk som ikke var etablert. Heldigvis skulle det vise seg at det gikk bra, og at vi, selv med litt lite erfaring, hadde en magefølelse vi kunne stole på.
Det høres ut som det var nå det egentlig startet?
– De nye lokalene og det utvidete sortimentet var ble en stor endring på mange måter, nå ble dette noe vi virkelig måtte satse på. Noe som krevde at vi ble proffere, og fra sommeren 2013 var vi på plass på Frogner. Det ble raskt tydelig at vi hadde truffet noe som ikke fantes i markedet, og ikke minst noe som ganske mange kunder satte pris på. Det var egentlig først nå at vi skjønte at Briskeby Gods faktisk hadde livets rett også som en seriøs virksomhet, og vi kunne jo til og med ta ut lønn.
Da gikk dere over i en fase som handlet mer om å etablere og bygge opp Briskeby Gods, men så skjedde det ting. Var utvidelsen med ny butikk en del av mer langsiktige planer?
– Hilde, som i dag er butikksjef på Vinderen, og Elisabeth jobbet i butikken på Frogner, men i 2016 kom det et skifte igjen. Elisabeth hadde investert i Gran Villa Rosa i Spania, og kjøper du et slott som ble bygget i 1460 er det naturlig at det krever sitt. Jeg hadde akkurat sluttet i Microsoft og så for meg at jeg skulle ha en litt rolig periode og kun fokusere på Briskeby Gods. Det var bare det at Elisabeth og Hilde hadde sørget for at butikken var så veldrevet at det kjapt ble litt for rolig meg. Da måtte jeg ringe Elisabeth igjen og si at vi må gjøre noe, vi må ekspandere. Hun var opptatt med sitt i Spania og kunne tenke seg å fortsette med det. Enden på det var at vi bestemte at jeg måtte ta ansvaret for nye satsninger med Briskeby Gods, forteller Cecilie og tar en sjelden tenkepause.
– Etter å ha ordnet med finansiering jaktet vi på butikklokale, og kom over det ledige lokalet på Vinderen. Den beliggenheten var vi ikke alene om å ønske oss. Vi måtte gå noen runder med veletablerte konkurrenter før vi landet avtalen, og jeg tror det var mye på grunn av at vi kunne vise frem den flott butikken vår på Frogner at vi ble valgt. Høsten 2016 var alt klart og vi kunne åpne dørene til Briskeby Gods på Vinderen.
Cecilie tar en kort tenkepause før hun raser videre i historien om Briskeby Gods.
– Det neste steget for oss kom i 2018, da fikk vi en åpning på CC-Vest. Jeg hadde jobbet for å få den muligheten lenge. For oss var det en stor satsning og det er vel ingen hemmelighet at jeg var mer gira på dette enn Elisabeth. Vi trengte 3 millioner for å bygge opp butikken og skaffe oss varer, og heldigvis hadde jeg en pappa som stilte opp med et lån. Mot renter, naturligvis. Vi var fortsatt i en etableringsfase med den nye butikken da pandemien plutselig gjorde hverdagene for alle som drev med varehandel ganske utfordrende. Det var en krevende periode med mange tøffe diskusjoner og avgjørelser. Underveis fant Elisabeth og jeg ut at vi hadde lyst på forskjellige ting, jeg ville at Briskeby Gods skulle vokse, mens hun hadde lyst til å fortsette med Gran Villa Rosa i Spania. Så da ble vi etter hvert enige om at jeg kjøpte ut Elisabeth og fortsatte reisen med Briskeby Gods uten min gode medgründer, sier Cecilie og tar en av sine tenkepauser.
Tenkepausene til Cecilie er litt fascinerende, de brukes til en slurk av kaffen som nå har rukket å bli helt kald, men mest av alt så virker det som de brukes til å ta sats. At tankene spinner rundt og ryddes systematisk før neste avsnitt av historien er klar.

– Neste holdeplass var Fornebusenter, der startet vi med en pop-up butikk før jul i 2021. Det gikk veldig bra, og jeg følte at Briskeby Gods var en butikk som passet der ute. Vi landet en avtale om å åpne en permanent butikk, og i november 2022 var vi i gang med den største butikken hittil. Det ga oss nye muligheter.
Hvor ofte setter du deg ned og tenker at nå er jeg fornøyd med hvor vi er?
– Aldri, jeg tenker heller, hva nå? Vi hadde etablert oss med en stor og fin gruppe lojale kunder, men de fleste var kvinner. Etter hvert var det mange som lurte på om vi ikke kunne starte en herrebutikk med det samme konseptet som Briskeby Gods. Lokalet på Vinderen ble ledig, og det var en no-brainer. Både fordi lokalet var perfekt, men også fordi vi ikke kunne åpnet andre steder med de merkevarene vi ønsket å ha. På Vinderen hadde vi både kundene og en optimal plassering. Likevel var det et par av merkene vi måtte gå ganske langt for å få tilgang til, så denne gangen var det både businessplaner og gjennomtenkte strategier.

Strategier er vel og bra, men det virker som det er vel så viktig at konseptet er så tydelig at det som ikke passer vil umiddelbart føles feil. Kjenner du deg igjen i det?
– Jeg er enig i at det vi gjør føles intuitivt, men det kommer fra et sted. Noen grunnleggende kriterier. Tanken bak sortimentet vårt er kvalitet, tidløst og lekent. Det gjelder for alt, og det skal alltid være en liten åpning for noe uventet eller gøyalt. Det vi aldri skal være er «nordiske», det kler ikke oss. Det er ikke noe feil med det, men kjølig eleganse finner du andre steder. Grunntanken når vi er på innkjøp er at vi leter etter det vi liker. Det går helt tilbake til da vi startet, at vi tok inn det vi hadde lyst til å kjøpe selv, men ikke fant i andre butikker.
Det er et krevende konsept å holde vedlike?
– Det er jo alltid en tanke bak, som ikke alle får med seg, men det er jo både sesonger og temaer som vi ønsker å overraske kundene med.
Det er mulig å komme inn på en av butikkene og tenke at her er det noen som har gått helt av hengslene?
– Jaja, men det må være litt galskap i det også, og det er det som er med på å gjøre oss annerledes. Det skal være en sjokkeffekt, som at vi hadde et sirkustema. Da går det i pudler med høye hatter og andre merkverdigheter, og kundene elsker det. Det finner du ingen andre steder enn hos oss. Vi skal skape en slags magi som gjør at du må innom, og at det er like fascinerende for bestemor som for barnebarna. Det at du finner ting som du faktisk må forholde deg til, og noe tenker du kanskje at er rart, mens andre ganger elsker du det.
Cecilie er opptatt av at kundene skal bli glade av en tur innom butikkene, at det rare er ikke rart hos Briskeby Gods. Det må være gøy, og at du innimellom noen superklassiske lammeullsgensere finner en bulldog med hanekam, eller en haikjeft som kan legge bilnøklene dine i. Det må være noe overraskende i miksen av det du finner. Less is not more, har vært sagt for å beskrive konseptet.

– Ingen filosofi, men vi har hatt et tydelig mål. Vi skal skape positiv energi både for kunder og ansatte. Når jeg sier det høyt så høres det jo litt ut som en visjon, og jeg tror at vi har suksess fordi det er mangelvare i markedet. Jeg har jo kunder som kommer fra Paris og som lurer på om vi ikke kan åpne der også, men den neste drømmen er nok en butikk for barn. En med leker, barnemøbler og klær og bare de kuleste tingene. Det måtte være et sted hvor du går inn og tenker: wow er det mulig! Akkurat nå har vi mer enn nok med butikkene vi har, Men likevel er det aldri godt å vite når muligheten dukker om.
Hvor mye betyr det for butikkene at dere har beholdt lekenheten?
– Det betyr mye, for absolutt alt er egentlig en skapende prosess, og det er individuelt hva som skjer i de forskjellige butikkene. De er jo forskjellige, alt handler om å iscenesette en opplevelse. Så vi er nok veldig styrt av kreativitet, og jeg tror det er avgjørende at vi tør å leke og ta sjanser.
Hender det ar du tenker at nå har vi tatt det for langt eller at dette blir for mye av det gode?
– Nei, jeg har aldri tenkt at nå har vi tatt det for langt, eller dette blir for mye av det gode. Aldri, men jeg tror at de fleste som jobber i butikkene har tenkt det. De kan nok tenke at dette er umulig, men så opplever de jo at det selger. Heldigvis så er erfaringen at det går som regel bra, og derfor tror jeg de fortsatt kan bli litt sjokkerte, men de blir ikke engstelige lenger.
Hvor kjedelig synes du det er å gå i andre butikker?
– Kjempe. Jeg går ikke i andre butikker, og jeg er ikke arrogant altså, men jeg liker ikke å shoppe. Jeg liker å være kreativ, få ideer som jeg kan sette ut i livet, ler Cecilie og innrømmer at hun ser ironien i at eieren av Briskeby Gods ikke liker å shoppe.
Briskeby Herregård, som er det siste tilskuddet i familien, var kanskje ikke bare en ny butikk, men også en test om konseptet fungerer mot en helt ny målgruppe?
– Det er riktig, og det har vist seg å fungere kjempebra. Vi har nok måtte strukturere litt strammere enn i de andre butikkene. Menn er kanskje litt mer målretta når de handler, men vår erfaring er at de liker å bli litt overasket de også. De finner en kul bok, et whiskyglass eller en liten dings de ikke visste at de hadde lyst på og oppdager at de liker det. Men det må være stil og klasse, men jeg tror det er bra å være litt crazy innenfor de rammene. Vi lever også med sesongene, og klarer å skape en forventning om at det skal skje noe hos oss. Det må jeg forresten løfte fram, vi har så utrolig mange bra kunder. De er absolutt med på å skape både atmosfæren og følelsen av hva vi ønsker å være. Det er jo nesten umulig å ikke lage en bra butikk når det bare er fine folk. Det er helt avgjørende, og jeg tror de fleste merker at vi setter pris på dem, men det er likevel viktig å si det.
Tror du at kundene liker å bli overrasket, at det er en del av gleden ved å komme innom en av butikkene? At du aldri vet helt sikkert hva som venter deg?
– Ja, men det er sant. Briskeby Gods og Briskeby Herregård skal være litt som en oppdagelsesreise. Det er et krevende konsept, men foreløpig har det ikke vært utfordrende å komme med nye ideer. Jeg tror, hvis du kikker inn i forbifarten, at det kanskje ikke er så lett å se at det faktisk er gjennomtenkt det vi gjør. At det er en tanke som er tydelig bak galskapen, hvis det ikke hadde vært det hadde vi ikke vært en suksess. Det eneste som mangler i vårt univers, eller som jeg i hvert fall leker med tanken om, er en barnebutikk. Bygget på de samme tankene, det tror jeg hadde blitt noe som både voksne og barn hadde elsket. Leker, møbler og klær, men satt sammen på en uventet og gøyal måte. Hvem vet, kanskje muligheten plutselig dukker opp.
Nå som alle butikkene er veletablerte og konseptet er innarbeidet, er det en fare for at du begynner å kjede deg igjen?
– Nei, overhodet ikke. Det er mer enn nok å bruke kreativiteten på. Jeg tror vi fortsatt trenger en optimistisk og løsningsorientert drivkraft i dette eventyret, og det er min viktigste rolle. Jeg tenker at vi alltid lander på beina, og det forsøker jeg å få resten av gjengen min med på. Vi får det alltid til, og det er takket være alle de fine folka som enten jobber hos oss eller som er innom for å få inspirasjon eller kjøpe noe de ikke får andre steder. Det er kanskje ikke alltid du finner det du leter etter hos oss heller, men jeg kan love at du i hvert fall får en unik og god opplevelse, avslutter Cecilie og ønsker alle velkommen til butikkene som ikke er helt som andre butikker.